
 
  Global Media Journal: TR Edition 5 (9) 

Gadimov  Fall 2014 

 

133 

 

RUSYA’DA DEVLET VE ÖZEL HABER AJANSLARI: İTAR-TASS, RİA NOVOSTİ 

VE İNTERFAKS 

 

Javanshir GADİMOV 

İstanbul Üniversitesi 

İletişim Fakültesi, Gazetecilik Bölümü, 

İstanbul 

 

ÖZET 

 

Haber ajansları dönemin sosyo-ekonomik talebi doğrultusunda ortaya çıkmış ve gelişmiştir. İlk ortaya 

çıkan haber ajansları kâr amaçlı özel girişimciler tarafından ya da basının ortak girişimi olarak 

kooperatif tipi yapılanma sonucu ortaya çıkmıştır. Daha sonra ise kendi ideolojisi, propagandası ile 

çıkarları doğrultusunda haberleri yaymak ve basına geçilen haberleri kontrol etmek isteyen yönetimler 

de kendi ajanslarını kurmuştur. Rusya’da haber ajansları ilk önce özel girişimciler ve gazete sahipleri 

tarafından kurulsa da, kısa sürede yönetimin haber ajansı açması ile ajansçılık devlet tekeline 

geçmiştir. Rusya İmparatorluğu’ndan Sovyetler Birliği’ne geçişten sonra ise ajansçılık alanında tam 

devlet tekeli uygulanmıştır. Bu çalışmada Rusya’da Sovyetler Birliği’nin çöküşünden sonra geçilen 

serbest piyasa ekonomisi ve özel şirketlerin açıldığı ortamda haber ajanslarının gelişimi incelenmiştir. 

Özellikle SSCB döneminde güçlü olan devlet ajanslarının bugün aynı etkinliğe sahip olup olmadığı ve 

gelişmiş özel bir haber ajansı olup olmadığı sorularına cevap aranmıştır. 

Anahtar Kelimeler: Rusya, haber ajansları, İTAR-TASS, RİA Novosti, İnterfaks, devlet haber 

ajansları 

 

 

State and Private News Agencies in Russia: ITAR-TASS, RIA Novosti and Interfax 

 

ABSTRACT 

 

The first news agencies emerged and developed in accordance with the socio-economic demands.  

These were established by private people or by media companies for non profit use. Goverments who 

wanted to control news flow and media, later opened their own news agencies to spread their ideology, 

propaganda and their own interests. In Russia, the first news agencies were opened by owners of 

newspapers and businessmen.   Later on, all news agencies and news flow passed to state monopoly. 

After transition from Russian Empire to Soviet Union, full state monopoly has been applied to news 

agencies. This study focused on news agencies in Russia after the collapse of the Soviet Union in 

which a free market economic system was accepted and permission of private companies was granted. 

Especially to answer the question whether state news agencies have the same power in Russia and if 

powerful new private agencies were sought. 

Keywords: Russia, news agencies, ITAR-TASS, RIA Novosti, Interfax, state news agencies 

 

  



 
  Global Media Journal: TR Edition 5 (9) 

Gadimov  Fall 2014 

 

134 

 

Giriş 

Uluslararası iletişimin önemli bir parçası olan haber ajansları, dünyadaki sosyo-

ekonomik gelişmeler sonucu ortaya çıkmış olup, medya kuruluşları için vazgeçilmez haber 

kaynaklarını oluşturmaktadır. Haber ve bilgi toplama işinin önemli bir kısmını üstlenen haber 

ajansları, kitle iletişim araçları için aynı zamanda bir kolaylıktır. Televizyon ve gazeteler gibi 

medya kuruluşları, kendi yaptığı haberler dışında ulaşamadığı haberleri, son dakika 

gelişmelerini,  dünyadaki olayları haber ajansları aracılığıyla izlemekte, elde etmekte ve hedef 

kitlesine ulaştırmaktadır. 

Günümüzde haber ajanslarına başvurmayan medya kuruluşu düşünülemeyeceği gibi, 

medyaya objektif ve tarafsız haber ulaştırmak önem taşımaktadır. Haber ajansları kâr amaçlı, 

üyelere hizmet ya da devlet ve ulusun sözcülüğünü yapmak amaçlı kurulabilmektedir. 

Günümüzde hemen hemen bütün ülkelerde resmi ve devlet haber ajansları bulunmaktadır. 

Devlet haber ajansları, ülkenin ya da ulusun sesinin duyurabilmek için önemli olduğu 

gibi, bazen hükümetler tarafından kendi çıkarlarını ve görüşünü savunmak amaçlı da 

kullanılmaktadır. Bu da bazen objektifliğini yitirmiş haberler ve diğer görüşlerle çatışan 

haberler anlamında da gelebilmektedir. 

Rusya’da tarih boyunca devletin haber ajanslarını kendi çıkarı için ve propaganda 

amaçlı kullanmasının örneğini görebilmekteyiz. Dünyaya kendi görüşünü yansıtmak 

gereksinimi duyan Sovyetler Birliği ile günümüzdeki Rusya Federasyonu haber ajanslarına 

sahip olmayı ve bu alanda faaliyetlere önem vermiştir. Bunun sonucu çok sayıda farklı haber 

ajanslarına sahip olmuşlardır. 

Çalışmada Rusya’da özellikle Sovyetler Birliği’nin çöküşünden sonra haber 

ajanslarının gelişimi, özel haber ajanslarının oluşumu, devletin ajansçılık alanındaki etkinliği 

araştırılmıştır. Sovyetler Birliği’nin çöküşünden sonra Rusya’nın serbest piyasa ekonomisine 

geçmesi ve özel girişimcilerin farklı alanlarda yatırım yapma ve şirket açma izni olduğu bir 

ortamda haber ajansları alanındaki gelişmeler konusunda çok az çalışma yapılmıştır. Rusya’da 

güçlü özel haber ajanslarının ortaya çıkması, haberlerin devlet kontrolünden geçmeden 

kamuoyu ve uluslararası topluma ulaşması açısından da önemlidir. 

Bu çalışmada kaynak ve belge tarama yöntemi ile Rusya’da haber ajansları alanında 

özellikle son 25 yılda yaşanan gelişmeler incelenmiştir. Rusya’daki köklü ve resmi haber 

ajansı İTAR-TASS, devletin ikinci haber RİA Novosti ve özel haber ajansı İnterfaks ile ilgili 

kaynaklar, resmi belgeler ve haberler incelenerek, SSCB döneminde güçlü olan devlet 



 
  Global Media Journal: TR Edition 5 (9) 

Gadimov  Fall 2014 

 

135 

 

ajanslarının bugün aynı etkinliğe sahip olup olmadığı ve gelişmiş özel bir haber ajansı olup 

olmadığı sorularına cevap aranmıştır. 

 

Haber Ajanslarının Tanımı ve İlk Haber Ajansları 

Kitle iletişim araçları için önemli bir haber kaynağı olan haber ajansları, bilgi, haber ve 

haber için kullanılan çeşitli materyalleri toplayarak aboneleri ya da üyelerine ulaştırmaktadır. 

Medya kuruluşları dışında çeşitli devlet kurumları, özel şirketler, borsalar ve birçok kuruluş 

da haber ajansına abone olabilmekte ve hazırladığı haberleri kullanabilmektedir.  

Yaptığı bu işlere baktığımızda haber ajanslarını kitle iletişim araçları ve çeşitli 

kurumlara çeşitli hizmetler veren ve bilgi, haber ve haberi tamamlayıcı materyalleri (fotoğraf, 

görüntü ve diğer) ulaştıran kuruluşlar olarak tanımlayabiliriz. Haber ajansları, gazete, radyo, 

televizyon, dergiler gibi kitle iletişim araçlarına haber, fotoğraf, eleştiri, yazısı, karikatür, 

röportaj gibi haber tamamlayıcısı ürünler temin eden ve bunları belirli bir ücret karşılığı 

abonelerine aktaran kuruluşlardır (Gönenç, 2004, s. 198). Ajans kelimesinin ağırlıklı olarak 

anlamı haber ve habercilikle ilgili olup, gördüğü işlerden dolayı ise haber ajansları “toptancı 

haber üreticisi” ya da “haber toptancısı” olarak da adlandırılmaktadırlar. 

UNESCO ise haber ajanslarının tanımını şöyle yapmaktadır: 

Haber ajansı, hukuki statüsü ne olursa olsun, genel anlamda haberleri, 

gerçekleri, gösteren ve tanımlayan aktüelite belgelerini bulup, bunları kitle 

iletişim araçlarına, onları ikna etmenin dışında kalmak üzere yayan, yasaların 

hükümlerine, ticaret kurumlarına uygun, olanak verdiği ölçüde tam ve tarafsız 

hizmet götüren kuruluştur. (Tokgöz, 2000, s. 144). 

 

Günümüzde Türkçede “haber ajansları” olarak adlandırılan kurumlar, ilk ortaya 

çıktıkları yıllarda “telgraf bürosu”, “telgraf ajansı” gibi çeşitli şekilde adlandırılmış olup, 

haberleri abone ve üyelere ulaştırdıkları için İngilizce’de “news wire”, “wire service”, “news 

agency” adları ile ve Rusça’da da “enformasyon (bilgi, haber) ajansı” adı ile 

tanımlanmaktadır (Gadimov, 2014, s. 9). 

Dünyadaki ilk haber ajansı, basının habere olan talebinin arttığı, bilginin değer 

kazandığı ve haberin artık ekonomik değer sağladığı bir ortamda ortaya çıkmıştır. Yine ilk 

haber ajanslarının en başarılı örneklerinin Paris (Havas), Berlin (Wolff), Londra (Reuter) ve 

New York (Associated Press) gibi dünyanın önemli merkezleri ve ekonomik faaliyetlerin 

yoğun olduğu şehirlerde ortaya çıktığını görmekteyiz.  



 
  Global Media Journal: TR Edition 5 (9) 

Gadimov  Fall 2014 

 

136 

 

Dünyadaki ilk haber ajansı, Fransa’da iflas eden bir işadamı Charles Louis Havas 

tarafından kurulmuştur. Havas 1832 yılında ilk önce çeviri bürosu açarken, daha sonra 1835 

yılında bu büroyu genişleterek Havas Ajansı’nı kurmuştur. 

Havas açtığı çeviri bürosu ile ilk önce yerel basının ihtiyacını karşılamayı ve yabancı 

basından çevirileri hızlı bir biçimde hazırlayarak müşterilerine ulaştırmayı hedeflemekteydi. 

Havas, 1835 yılında tercüme bürosunu Havas Ajansı’na dönüştürerek, artık gerçek anlamda 

bir haber ajansına çevirmiştir. Haber çeşitliliğini artırarak ajansın adını değiştiren ve benzer 

kuruluşları bünyesine katan Havas, ajansın adını da “L’Agence des Feuilles Politiques – 

Correspondante Générale” olarak değiştirmiştir. Ancak adı değişmesine rağmen kamuoyunda 

hep Havas Ajansı olarak bilinmeye devam etmiştir (Girgin, 2002, s. 11). 

Havas’ın ajansını Avrupa’da 1848’de Berlin’de açılan Wolff Ajansı ve Londra’da 

1851 yılında Londra’da kurulan Reuters ajansı izlemiştir. Bu iki ajansın kurucuları olan 

Bernhard Wolff ve Paul Julius Reuter, ikisi de Havas’ın ajansında çalışmış ve daha sonra 

gittikleri yerlerde kendi ajanslarını kurmuşlardır. Bu ajanslar aynı zamanda Havas’ın 

rakiplerine dönüşmüş ve zaman zaman işbirliği yapmışlardır. 

İlk haber ajansları arasında 1846 yılında temelleri atılan New York merkezli 

Associated Press (AP) ajansının farklı bir özelliği bulunmaktadır. ABD’deki gazetelerin ortak 

bir girişimi olarak kurulan AP, kâr amacı gütmeyen bir haber ajansı olarak ortaya çıkmıştır. 

Kâr amaçlı kurulan Havas ve Reuters’ten farklı olarak AP, bugün de bu özelliğini ve 

kooperatif tipi yapısını korumaktadır. 

Haber ajanslarının ilk örneklerini, dünyanın farklı bölgelerinde çeşitli ajanslar izlemiş, 

haber akışı ve haberler üzerinde söz sahibi olmak isteyen ülkeler de devlet ve resmi haber 

ajanslarını kurmuştur. Günümüzde dünyada üç büyük uluslararası haber ajansı olarak 

nitelendirilen ajanslar, yaklaşık 170 yıldan fazla ajansçılık geleneğine sahip olan Agence 

France Presse (Havas, İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra AFP adını almıştır), Reuters ve AP 

ajanslarıdır. Bu ajanslar uluslararası haber toplama ve yayma işinin önemli bir bölümünü 

üstlenmekte olup, dünya genelinde geniş haber toplama ağı ile birlikte, dünyanın farklı 

ülkelerinde abone ya da üyeleri bulunmaktadır. 

Bu üç haber ajansının sahiplik yapısına baktığımızda ise Reuters günümüzde Thomson 

Reuters şirketi bünyesinde ve kâr amaçlı özel bir haber ajansıdır. AP, ise kurulduğundan bu 

yana kooperatif tipi yapısını korumakta ve Amerikan basınının ortak haber ajansı özelliğini 

sürdürmektedir. AFP ise kooperatif nitelikli kamu kuruluşuna dönüşmüştür. 

 



 
  Global Media Journal: TR Edition 5 (9) 

Gadimov  Fall 2014 

 

137 

 

Rusya’da Haber Ajanslarının Ortaya Çıkışı 

Rusya’da haber ajansları, süreli yayınların hızla arttığı 19. yüzyılın sonlarında ortaya 

çıkmıştır. Rusya’da gazetelerin sayısının artması, habere olan talebi de artırmış ve bunun 

sonucu “haber sağlayıcıları” yayın hayatına başlamıştır. Rusya’da basın özellikle 1870 ve 

1880 yılları arasında hızlı gelişirken, süreli yayınların sayısında da önemli ölçüde artış 

görülmüştür. Bu yıllarda Rusya’daki basının gelişmesinin asıl sebebi ülkenin feodal 

monarşiden, burjuva monarşisine geçmesi olarak gösterilmiştir. Ülkede ekonomi gelişirken, 

toplum daha çok toplumsal olaylar, ülkedeki gelişmeler ve yurt dışındaki yenilikler ile ilgili 

haberlere ilgi duyulmaya başlanmıştır. 

Gazete ve dergilerin artmasına sayılarla bakacak olursak, Rusya’da 1871 yılında çeşitli 

içerikli 14 dergi ve 36 gazete faaliyet göstermekteydi. 1890 yılına gelindiğinde ise Rusya’da 

toplam 29 dergi ve 79 gazete basıldığını görmekteyiz. Rusya’da basın büyürken, artık 

gazeteler de dergilerin önüne geçmiş ve süreli yayınlar arasında en ön planda yerini almıştır 

(Zapadov, 1973, s. 355). 

Bu ortamda ilk Rus haber ajansı 1866 yılında Rus Telgraf Ajansı adı ile kurulmuştur. 

Ajansın kurulması ile ilgili duyuru, “Birjeviye Vedemosti” gazetesinde yayınlanmıştır. 

Ajansa, ülkenin çeşitli şehirlerinde kendi bürolarını bulundurma, telgraf bültenleri çıkarma ve 

onları satma izni verilmiştir. Ajans ilk önce ülke içindeki kurumlar, gazeteler ve özel kişilere 

yurt dışı politik haberler ve ekonomi haberleri dağıtımı yapmaktaydı. Daha sonra ise Alman 

Wolff ajansı aracılığı ile yurt dışı haberlerinin toplanması ve yurt içindeki olaylar ile ilgili 

haberlerin yine bu ajansın aracılığı ile yurt dışında dağıtımına başlamıştır (Kozlova, 2000, s. 

60). St. Petersburg şehrinde kurulan Rus Telgraf Ajansı, aralıklarla 1878 yılına kadar faaliyet 

göstermiştir. 

Rusya’da kurulan ilk haber ajansı, özel bir girişimci, gazete sahibi tarafından 

kurulmuştur. Ajansın kurulmasındaki bir amaç ise basına devlet kontrolünden geçmeden 

haberleri ulaştırmak olmuştur. 

Rusya’da basın 1866 yılına kadar yurt dışındaki siyasi olaylarla ilgili haberleri ve 

bilgileri dışişleri bakanlığı aracılığıyla ile almaktaydı. Dışişleri bakanlığı ise çoğu zaman bu 

haberleri sansürlemekte, basının duymasını istemediği haberleri vermemekte ya da haberleri 

değiştirerek basına ulaştırmaktaydı. Yine bu haberlerin bir kısmı resmi gazetede 

yayınlanmakta, diğer gazeteler ise yurt dışı ile ilgili haberleri resmi gazeteden alarak 

kullanmaktaydı. 



 
  Global Media Journal: TR Edition 5 (9) 

Gadimov  Fall 2014 

 

138 

 

Rusya’da kurulan ilk haber ajanslarının en büyük özelliği, dışişleri bakanlığı ve resmi 

gazetelerin aracılığı ile gelen haberleri, artık yurt dışından direkt aldıkları telgraflarla elde 

etmesiydi. Rus Telgraf Ajansı, böyle bir ortamda, yurt dışından siyasi ve ticari haberleri aracı 

olmadan, haberlere müdahale ve sansür olmadan elde etmekte ve Rusya topraklarında 

yaymaktaydı. Özellikle Rus Telgraf Ajansı’nın faaliyete başlaması ile Rus basını bu ajansın 

haberlerine ilgi göstermiştir. 

Rusya’da habercilik tarihindeki bir diğer haber ajansı 1894 yılında birkaç gazetenin 

ortak girişimi ile kurulan Rusya Haber Ajansı’dır. St. Petersburg’da kurulan bu ajans, ilk 

kurulduğu yıllardan Alman Wolff ajansına bağımlı duruma düşmüştür (Zasorina ve Fedosova, 

1999, s. 33). Bu ajans ise Rusya’da ilk devlet haber ajansının kurulması ile devletin 

desteklediği ajans ile rekabet edemeyerek, 1907 yılında kapanmıştır. 

1904 yılının ortalarında, Rus basınında yer alan ve yabancı kaynaklardan gelen, 

savaşla (Rus – Japon savaşları) ve Rusya’nın politikası ile ilgili çarpıtılmış haberler üzerine 

Dışişleri Bakanı V. N. Lamzdorf, bakanlığın ‘Rus çıkarlarını yansıtan ve gerçek haberler’ 

yapma işinin üstlenilmesini teklif etmiştir. Bunun sonucu 21 Temmuz 1904’te ajans kurma 

projesi Çar II. Nikolay tarafından da onaylanmıştır. Bununla Rusya’nın ilk resmi ve devlet 

haber ajansı St. Petersburg Telgraf Ajansı (SPTA) kurulmuştur.
1
 

SPTA’nın görevleri ise ‘imparatorluk için ve yurt dışından siyasi, finans, ekonomik, 

ticaret ve diğer toplumu ilgilendiren haberleri bildirmek’ şeklinde belirlenmiştir. 

SPTA ile başlayan Rusya’da devlet haber ajansı geleneği, yine SPTA’nın devamı 

olarak bugüne kadar devam gelmiştir. SPTA, 1917 yılında Rusya’da Bolşevik Devrimi 

sonucu ROSTA haber ajansına dönüştürülmüş, 1922 yılında Sovyetler Birliği’nin 

kurulmasından sonra da 1925 yılında yeniden yapılanarak birliğin resmi ajansı olarak TASS’a 

dönüşmüştür. 

1991 yılında Sovyetler Birliği’nin çökmesinden sonra Rusya Federasyonu’nun resmi 

haber ajansı İTAR kurulurken, kendisinden önce yıllarca Sovyetler Birliği’nde faaliyet 

gösteren ve dünyadaki büyük haber ajansları arasında yer edinen TASS ajansının da adının 

kısaltması marka değeri taşıdığı için yeni ajansın adının sonuna eklenerek korunmuş ve Rusya 

Federasyonu’nun yeni resmi haber ajansının ismi İTAR-TASS şeklini almıştır. 

İster SPTA, ROSTA ya da TASS olsun, bu ajansların görevlerinin temellerini devletin 

çıkarları doğrultusunda habercilik yapmak oluşturmuştur. Yönetimin verdiği görevleri yerine 

                                                 
1
 İTAR-TASS, İnternet Sitesi, “Страницы Истории” [Tarihten Sayfalar], (Erişim adresi: http://www.tass-

online.ru/?page=pages&pageID=7&langID=1, Erişim tarihi: 28 Mart 2013). 



 
  Global Media Journal: TR Edition 5 (9) 

Gadimov  Fall 2014 

 

139 

 

getiren bu ajansların bütün giderleri de devlet tarafından karşılanmakta ve işini yaparken de 

devlet kurumlarından yardım almakta ve ayrıcalıklar sağlanmaktaydı. 

Örneğin TASS ajansının görevi ‘bütün Sovyetler Birliği ve yurt dışında siyasi, 

ekonomik, ticari ve diğer haberlerle birlikte SSCB ve yabancı ülkelerle ilgili merak doğuran 

diğer bilgilerin yayını’
2
 şeklinde tanımlanmıştır. 

Sovyetler Birliği döneminde TASS’ın en büyük özelliği, uzun yıllar haber toplama ve 

yayma görevi ve izninin TASS’a verilmiş olmasıdır. TASS dışında hiçbir ajansın açılmasına 

izin verilmezken, alanında tekel oluşturmuştur. Hem yurt dışında, hem de yurt içinde haber 

toplayarak, bilgi, belge ve haber için gerekli malzemeleri yayınlama yetkisi sadece TASS’ta 

bulunmuştur. 

Bunun dışında ise Sovyetler Birliği’ne bağlı 15 cumhuriyette yerel haber ajanslarının 

açılmasına izin verilmiş olup, bu ajanslar da TASS’a bağlı çalışmıştır. TASS’a bağlı olarak 

çalışan RATAU (Ukrayna), BELTA (Beyaz Rusya), UZTAG (Özbekistan), KAZTAG 

(Kazakistan), Gruzinform (Gürcistan), Azerinform (Azerbaycan), ELTA (Litvanya), ATEM 

(Moldova), Latininform (Letonya), KİRTAG (Kırgızistan), TAKJİKTA (Tacikistan), 

ARMENPRESS (Ermenistan), Türkmeninform (Türkmenistan) ve ETA (Estonya), yurt dışı 

ile ilgili haberleri sadece TASS’tan almakta, kendi ürettiği haberleri de sadece TASS’a 

göndermekteydi. Bu ajanslar bağımsız bir haber ajansından çok TASS’ın yerel bürosu 

şeklinde çalışmaktaydı. 

Uzun yıllar Sovyetler Birliği’nde sadece TASS faaliyet gösterirken, 1961 yılında yeni 

bir ajans kurulmuştur: Basın Ajansı “Novosti” (APN). 

APN’nin kurucuları Sovyetler Birliği’ndeki çeşitli kuruluşlar olup, bunlar Gazeteciler 

Birliği, Yazarlar Birliği, Sovyetler Birliği Yabancı Ülkelerle Dostluk ve Kültürel İlişkiler 

Birliği ile Bilimsel ve Politik Bilgilerin Yayımı Cemiyeti şeklindedir. TASS’tan farklı olarak 

APN’nin görevi “Sovyet toplumunun ülkedeki ve yurt dışındaki olaylar ile ilgili görüşlerini 

yansıtmak” olarak belirlenmiştir (Bespalova, Kornilov ve Koreçenskiy, 2003, s. 289). 

Resmi olarak görevlerini, finansal desteğini devlet ve resmi kurumlardan almayan 

APN, yine resmiyette onlara karşı sorumluluğu da bulunmamaktaydı. APN’nin toplumsal ve 

umumi statüsü, yurt dışındaki farklı ajanslar ve kurumlarla işbirliği yapmasına, ticari ve bilgi 

değişimi anlaşmaları yapmasına, verdiği materyaller için para almasına izin vermekteydi. 

(Gadimov, 2014, s. 108) APN daha çok faaliyetlerini yurt dışında yoğunlaştırmış, yurt dışında 

                                                 
2
 İTAR-TASS, İnternet Sitesi, “Страницы Истории” [Tarihten Sayfalar], (Erişim adresi: http://www.tass-

online.ru/?page=pages&pageID=7&langID=1, Erişim tarihi: 28 Mart 2013). 



 
  Global Media Journal: TR Edition 5 (9) 

Gadimov  Fall 2014 

 

140 

 

gazete ve dergi çıkarma, kitap basma, Sovyetler Birliği’ni anlatan ya da propagandasını yapan 

yayınlar, broşürler basmış ve dağıtmış, yurt dışındaki çeşitli basın kuruluşlarına Sovyetler ile 

ilgili haberler ulaştırmıştır. 

APN’nin adı Sovyetler Birliği’nin çöküşünde sonra birkaç defa değiştirilmiş, son 

yıllarda ise RİA Novosti adı ile markalaşmıştır. Ancak 2013 yılında ajansın resmi adı “Rusya 

Bugün” şeklinde değiştirilse de internet sitesindeki ismi halen RİA Novosti şeklinde 

kalmaktadır. 

Rusya’da haber ajanslarından bahsederken, üzerinde durulması gereken önemli bir 

haber ajansı da İnterfaks’tır. İnterfaks’ın İTAR-TASS ve RİA Novosti’den en büyük farkı, 

ülkedeki ilk ve en etkin özel haber ajansı olmasıdır. 

İnterfaks, Sovyetler Birliği’nin çökmeye yüz tuttuğu 1989’da kuruluştur. Özel bir 

haber ajansı olan İnterfaks, TASS’ın giderek güvenirliğini yitirdiği yıllarda yükselişe geçmiş 

ve bugün de ülkedeki önemli haber ajanslarındandır. İnterfaks’ın hızla yükselmesindeki 

birinci sebep Rusya’da devlet haber ajanslarının yönetiminin çıkarları doğrultusunda yayın 

yapmaları sonucu özellikle yurt dışındaki kurumların bu ajanslara güvenin sarsılması olarak 

gösterilebilir. Bu ortamda objektif ve hızlı habercilik ile ortaya çıkan İnterfaks, özellikle yurt 

dışındaki ajanslar ve kitle iletişim tarafından tercih edilir olmuştur. İkinci sebep ise 

İnterfaks’ın köklü haber ajansı TASS’ı bile zaman zaman geçen ekonomi haberleri alanındaki 

üstünlüğü olmuştur. 

Mesleği telekomünikasyon-mühendisi olan Mihail Komissar tarafından kurulan  

İnterfaks, bugün yine Komissar tarafından yönetilmektedir. Sovyetler Birliği Savunma 

Bakanlığı’nda yurt dışına yayınlarla ilgili bölümde çalışan Komissar, 1989’da İnterfaks’ı 

kurmuştur. Komissar halen hem ajansın yönetim kurulu başkanı hem de genel müdür görevini 

yürütmektedir. 

 

Rusya’da Günümüzdeki Önemli Haber Ajansları: İTAR-TASS, RİA Novosti ve 

İnterfaks 

 

 Rusya’da Sovyetler Birliği’nin çökmesinden sonra, bütün alanlarda olduğu gibi medya 

sektöründe de özel kuruluşlar açılmıştır. Ajansçılık alanında da çok sayıda yeni özel ve devlet 

haber ajanslarının açıldığını görmekteyiz.  

 Rusya İletişim, Bilgi Teknolojileri ve Kitle İletişim Araçları Denetleme Kurumu’nun 

(Roskomnadzor) verilerine göre sadece 2011 yılında Rusya’da 6.435 kitle iletişim aracının 



 
  Global Media Journal: TR Edition 5 (9) 

Gadimov  Fall 2014 

 

141 

 

kaydı yapılmıştır. Bunlardan 4.193’ünü basılı yayın, 1.053 elektron, 1.028 süreli internet 

yayını ve 161’ini de haber ajansları oluşturmaktadır. Yine Roskomnadzor’un verilerine göre, 

1 Ocak 2012 tarihi itibariyle Rusya’da kayıtlı toplam 89.173 kitle iletişim aracı 

bulunmaktadır: 65.596 basılı yayın, 15.694 elektron, 6.220 elektron süreli yayın ve 1.663 

haber ajansı.
3
 

 Rusya’da Sovyetler Birliği’nin çökmesinden sonra çok sayıda yeni haber ajansı açılsa 

da, bunların çoğu yerel ve bölgesel boyutta faaliyet gösteren haber ajanslarıdır. Çalışma 

sonucu, özel girişimciler ya da yerel yönetimler tarafından kurulan bu ajansların büyük bir 

bölümünün internet haber siteleri gibi çalıştığı görülmüş, amaçlarının da yerel ve bölgesel 

haberleri yaymak olduğu tespit edilmiştir. Rusya’da haber ajansları arasında günümüzde 

İTAR-TASS, RİA Novosti ve İnterfaks öne çıkmakta ve Rusya kitle iletişim araçları da 

ağırlıklı olarak bu üç haber ajansının haberleri kullanılmaktadır. Uluslararası iletişim alanında 

da Rusya ile ilgili haberler bu üç haber ajansından alınmakta ve kaynak olarak bu haberler de 

bu ajanslar kaynak olarak gösterilmektedir. 

 Rus haber ajansı İnterfaks’ın 2013 yılında yurt için ve yurt dışında yaptığı bir 

araştırmaya göre, yurt dışındaki ve yerel kitle iletişim araçları bu İTAR-TASS, RİA Novosti 

ve İnterfaks’ın haberlerini kullandığı ve kaynak olarak da bu ajansları gösterdiği tespit 

edilmiştir. 

 İnterfaks’ın 2013 yılının ilk yarısında yaptığı araştırmaya göre, yurt dışındaki önemli 

haber ajansları ve gazeteler, kullandıkları haberlerde sırasıyla İnterfaks, RİA Novosti ve 

İTAR-TASS’ın ismini kullanarak bu ajansları kaynak göstermiştir. Örnek olarak, Reuters 

haber ajansının İngilizce haberlerinde İnterfaks 284 defa, RİA Novosti 129 defa, İTAR-TASS 

ise 64 defa kaynak gösterilmiştir. Yine ABD gazeteleri arasında 1 Ocak 2013 ile 30 Haziran 

2013 tarihleri arasında İnterfaks’ın isminde 431 defa, RİA Novosti’nin isminden defa ve 

İTAR-TASS’ın ismi de 125 defa bahsedilmiştir. Bu sıralama yurt için medyada da aynıdır.
4
 

 Bu çalışmada da örneklem olarak Rusya’nın en büyük üç haber ajansı olan İTAR-

TASS, RİA Novosti ve İnterfaks seçilmiştir. Bu ajansların faaliyet alanı, faaliyetlerinin 

genişliği, devletin ajansların yönetimine ya da işleyişine etkisi ve müdahalesi, kaynak ve 

                                                 
3
 Rusya İletişim, Bilgi Teknolojileri ve Kitle İletişim Araçları Denetleme Kurumu İnternet Sitesi, “В 2011 Году 

Роскомнадзором Зарегистрировано Более 6,4 Тыс. СМИ” [2011’de Roskomnadzor 6,4 bin KİA 

kaydetmiştir], (Erişim adresi: http://rkn.gov.ru/news/rsoc/news14748.htm?special=Y, Erişim tarihi: 11 Eylül 

2013). 
4
 “Интерфакс лидирует среди информационных агентств, работающих в России, по цитируемости в 

зарубежных и российских СМИ” [İnterfaks, Rus Ajanslarının, Rusya ve Yabancı KİA’da kaynak 

Gösterilmesinde Lider], İnterfaks, 16 Temmuz 2013, (Erişim adresi: 

“http://www.group.interfax.ru/lnt.asp?lnt=1&id=598, erişim tarihi 14 Haziran 2014). 



 
  Global Media Journal: TR Edition 5 (9) 

Gadimov  Fall 2014 

 

142 

 

belge tarama yöntemiyle incelenmeye çalışılmıştır. Bu ajansların faaliyetleri ile ilgili belge ve 

haberler üzerinden ajanslar ile ilgili bilgiler analiz edilmiştir. 

 Uluslararası haber ajansları olarak bilinen ve gelişmiş ülkelerin haber ajansları AP, 

Reuters ve AFP’ye baktığımızda, bu ajansların devlet dışı kâr amaçlı ya da kooperatif tipi 

kuruluşlar olduğunu görmekteyiz. Bu bağlamda Rusya’nın da serbest piyasa ekonomisine 

geçtiği ve özel şirket ve kurumların kurulduğu ortamda, özel haber ajanslarının ortaya 

çıkacağı ve devletin medya sektöründeki faaliyetlerinin artık kısıtlı kalacağı varsayımı 

üzerinde durulmaktadır. 

Bu çalışmada, Sovyetler Birliği dönemindeki iki devlet ajansı TASS ve APN’nin, 

bugün de İTAR-TASS ve RİA Novosti adı ile faaliyetlerine devam etmekte olduğu 

görülmüştür. Sovyetler Birliği’nin çöküşünden sonra güç kaybeden Rusya’nın son yıllarda 

uluslararası nüfuzunu yeniden kazanması ile devletin medya üzerindeki kontrolü ve baskısı da 

artmıştır. Bunun sonucu Rusya yönetimi medya üzerindeki kontrolünü daha da artırmak 

isterken, haber ajanslarının yapısında da son yıllardan değişikliklere gitmiştir. 

İTAR-TASS ile ilgili son düzenleme 2012 yılında yapılmış olup, Rusya Başbakanı 

Dmitri Medvedev’in 17 Eylül 2012 tarihli kararı ile İTAR-TASS artık yönetim kurulu 

tarafından idare edilen bir devlet ajansına dönüştürülmüştür. Karar aynı zamanda yönetim 

kurulunun Rusya Federasyonu Hükümeti tarafından atanan ve ancak hükümet tarafından 

görevden alınabilen bir başkan tarafından yönetilmesini öngörmektedir.
5
 Bununla da 

hükümetin atadığı başka ve bu başkanın atadığı yönetim kurulunun yönettiği bir ajansın 

devlet güdümünde faaliyet göstermesi ve hükümetin sözcüsü olması kaçınılmazdır. 

Rusya’da aynı tür değişimi yine başka bir devlet ajansı olan RİA Novosti’de de 

görmekteyiz. 9 Aralık 2013 tarihinde Kremlin’den yapılan açıklamada, devlet kontrolündeki 

medya kurumlarında yeniden yapılanma çerçevesinde RİA Novosti’nin kapatıldığı 

duyurulmuştur. Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin’in imzaladığı karara göre, RİA Novosti 

ve Rusya’nın Sesi radyoları tek çatı altında toplanarak “Rossiya Segodnya” (Rusya Bugün) 

isimli yeni bir devlet medya kuruluşu oluşturulmuştur. Yine aynı tarihte imzalanan başka bir 

kararla ise Rusya’da bazı konulardaki keskin görüşleri ile bilinen televizyon sunucusu Dmitri 

Kiselyov da yeni oluşturulan ajansın başına getirilmiştir. Moskova yönetimi, bu değişimin 

                                                 
5
 “Член правления РЖД Михайлов возглавил ИТАР-ТАСС” [RJD Yönetim Kurulu Üyesi Mihaylov İTAR-

TASS’ı Yönetecek], Moskovskiy Komsomolets Gazetesi,17 Eylül 2012, (Erişim adresi: 

http://www.mk.ru/social/2012/09/17/749516-chlen-pravleniya-rzhd-mihaylov-vozglavil-itartass.html, erişim 

tarihi 12 Haziran 2014). 



 
  Global Media Journal: TR Edition 5 (9) 

Gadimov  Fall 2014 

 

143 

 

‘devlet kurumlarının yeniden yapılandırmak, daha efektif çalışmasını sağlamak ve mali 

tasarruf sağlamak’ (Fomichev, 2013) amaçlı olduğunu açıklamıştır. 

RİA Novosti’te yapılan değişiklikte, ajansın başına “aşırı muhafazakar” olarak 

nitelendirilen bir televizyon sunucusu olan Dmitri Kiselyov’un getirilmesi dikkat çekmiştir. 

RİA Novosti bir devlet ajansı olsa da, özellikle İngilizce ve Rusça dışındaki yayınlarında 

objektif haberciliği ile dikkat çekmekteydi. Kiselyov’un ajansın başına getirilmesi ise devletin 

ajans üzerindeki kontrolünü artırmak ve daha çok propaganda amaçlı kullanmak istemesi 

olarak yorumlanmıştır. 

Rusya medyasında yapılan yorumlarda RİA Novosti’deki değişimin amaçlarından 

birinin de ajansın eski genel müdürü Svetlana Mironyuk’ın görevden alınması ile ilgili olduğu 

dile getirilmektedir. Mironyuk, 2011’de Rusya’da hile karıştığı iddiaları üzerine başlayan 

Putin karşıtı gösterileri geniş takip ederek haberleştirmiş ve objektif haberler sağlamıştır. 

Mironyuk’un Kremlin’deki liberal kanat tarafından desteklendiği ifade edilirken, söz konusu 

gösterilerle ilgili haberlerin şahin kanadın eleştirisine mazur kaldığı kaydedilmektedir (Mills, 

2013). 

İTAR-TASS’ın başkanını atama ve görevden alma yetkisi sadece Rusya Federasyonu 

hükümetinde bulunurken, RİA Novosti başkanı da sadece Rusya Devlet Başkanı tarafından 

atanabilmekte ve görevden alınabilmektedir.
6
 Bu da Rusya’nın en büyük 2 ajansının 

yöneticilerinin devlet tarafından seçilmesi ve buna bağlı olarak da hükümetin haberciliği 

direkt kontrolü anlamına gelmektedir. 

Rusya’da ajanslar alanında dikkat çeken husus ise iki devlet ajansının olmasıdır. Bu 

aynı zamanda devletin iki haber ajansına kaynak ayırması ve iki kat daha fazla harcama 

yapması anlamına da gelmektedir. Her ne kadar görünürde İTAR-TASS ve RİA Novosti 

olarak iki devlet ajansı olsa da bu ajanslara bağlı birçok küçük haber ajansları da 

bulunmaktadır. Bunların büyük bir bölümü RİA Novosti’ye bağlı eski Sovyet Birliği 

ülkelerinde faaliyet gösteren RİA Novosti’nin yan kuruluşlarıdır. 

RİA Novosti’nin resmi temsilcilikleri de adlandırılan bu ajanslar Kazakistan, 

Azerbaycan, Ukrayna, Ermenistan, Gürcistan, Moldova ve Belarus’ta faaliyet göstermektedir. 

Kardeş şirketler diyebileceğimiz bu resmi temsilcilikler söz konusu ülkelerde “Novosti – 

Kazakistan”, “RİA Novosti – Ukraina”, “Novosti – Azerbaydjan”, “Novosti – Gruziya”, 

                                                 
6
 RİA Novosti İnternet Sitesi, “История агентства” [Ajansın Tarihi], (Erişim adresi: 

http://ria.ru/docs/about/ria_history.html, erişim tarihi: 30 Mayıs 2014). 



 
  Global Media Journal: TR Edition 5 (9) 

Gadimov  Fall 2014 

 

144 

 

“Novosti – Armeniya”, “Novosti – Moldova” adları altında ve RİA Novosti’nin “iş ortağı” adı 

altında çalışmaktadırlar. 

Rusya’da iki devlet ajansına bağlı bu ajanslar dışında İTAR-TASS ve RİA 

Novosti’nin ekonomi alanında daha fazla söz sahibi olmak için ortak satın aldığı ve PRAYM 

Ekonomi Haberleri Ajansı ve RİA Novosti bünyesinde Rusya Hukuki ve Adli Haberler Ajansı 

(RAPSİ), spor haberleri ajansı R-Sport, reyting ajansı RİA Reyting bulunmaktadır. 

Görüldüğü üzere Rusya’da iki devlet ajansı İTAR-TASS ve RİA Novosti, bünyesinde 

çok sayıda farklı ajanslar barındırmaktadır. Özellikle RİA Novosti’nin eski Sovyetler Birliği 

ülkelerindeki ajansları, bu ülkeler ile ilgili önemli haber kaynağı oluşturmaktadır. Aynı 

zamanda bu ajanslar, Rus yönetiminin çıkarlarını yansıtan haberleri bu ülkelere ve bu 

ülkedeki kitle iletişim araçlarına ulaştırmakla, Rusya ile eski Sovyetler Birliği ülkeleri 

halkının bu haberlere ulaşması amaçlanmaktadır. 

Rusya’da devletin iki haber ajansına sahip olması ise başka bir tartışma konusudur. 

Rusya’daki iki devlet haber ajansından birinin yöneticisi olan Mihaylov, yöneticisi olduğu 

İTAR-TASS’ın görevinin ‘her zaman olduğu gibi haberleri yaymak olarak kalacağını’ ifade 

etmektedir. Rusya’nın diğer bir devlet haber ajansı olan RİA Novosti ise daha çok yurt dışına 

yönelik habercilik yapan ve propaganda yaymak amaçlı ajans olarak görülmektedir. Mihaylov 

ayrıca Rusya’da iki devlet ajansı olmasının ülkeye ek mali yük getirdiğini ve bir işi iki defa 

yapmak olarak görmekte ve ikinci ajansa ihtiyaç olmadığı görüşünü dile getirmektedir 

(Levitin, 2013). 

Her ne kadar Rusya’da iki devlet ajansı bulunsa da İTAR-TASS daha çok ülkenin 

resmi sözcülüğünü yapmakta, RİA Novosti ise ülke çıkarlarını yurt dışında savunacak şekilde 

çalışmaktadır. Bunu ajansa bağlı yurt dışında çalışan ajanslar ve yurt dışında yaptığı 

yayıncılık faaliyetlerinde görmekteyiz. 

Rusya’daki üç büyük haber ajansı arasında yer alan ve yaklaşık 25 yıllık özel bir haber 

ajansı olan İnterfaks, çok geniş faaliyet alanı olmakla birlikte, bu ajanslar arasında zaman 

zaman lider konumuna yükselmiştir. İnterfaks ülkenin farklı bölgelerindeki ofis ve bölgesel 

alt ajanslarla birlikte, eski Sovyetler Birliği ülkelerinde Ukrayna, Kazakistan, Belarus ve 

Azerbaycan’da da “İnterfaks” markası adı altında ajanslar açmıştır. Zaman zaman bu 

ajanslarda yerel dilde haberler servisi sunmaktadır. 

Rusya’da bugün çok sayıda haber ajansı faaliyet göstermektedir. Bunlardan birçoğu 

küçük ölçekli ve yerel haber ajansları olmakla birlikte, üç büyük haber ajansı ise İTAR-TASS, 

RİA Novosti ve İnterfaks’tır. Bu ajanslardan faaliyet alanı daralan İTAR-TASS ile son 



 
  Global Media Journal: TR Edition 5 (9) 

Gadimov  Fall 2014 

 

145 

 

yıllarda etkinliğinin artıran RİA Novosti tamamen devlet kontrolüne alınmıştır. Özel bir haber 

ajansı olan İnterfaks ise medyanın sıkı devlet kontrolünde olduğu ortamda faaliyet gösterdiği 

bilinmektedir.  

 

Sonuç 

 

Dünyada ilk haber ajansları Havas, Wolff ve Reuters özel haber ajansları olup, kâr 

amaçlı kurulmuşlardır. Yine ABD’de kurulan AP de yerel basının ortak bir girişimi sonucu 

kooperatif tipi kuruluş olup, amacı da üyelerine hizmet şeklinde belirlenmiştir. Yine 

günümüzdeki uluslararası iletişim ve haber ajansları alanında büyük haber ajanslarından 

Reuters ve AP de devlet dışı aktörler tarafından yönetilmektedir. 

Bu çalışmada Rusya’da Sovyetler Birliği’nin çöküşünden sonra geçilen serbest piyasa 

ekonomisi ve özel şirketlerin açıldığı ortamda haber ajanslarının gelişimi incelenmiştir. 

Özellikle SSCB döneminde güçlü olan devlet ajanslarının bugün de aynı etkinliğe sahip 

olduğu, hatta son yıllarda daha çok devlet kontrolüne geçtiğine dikkat çekilmiştir. Bunu 

İTAR-TASS ve RİA Novosti ajansları örneğinde görmekteyiz. Hatta bu ajanslardan İTAR-

TASS’ın başkanı hükümet tarafından atanmakta, RİA Novosti başkanı ise Rusya Devlet 

Başkanı tarafından göreve getirilmektedir. Bu durumda bu ajanslar direkt olarak hükümet ve 

devlet başkanı tarafından kontrol edilmekte ve devletin resmi ideolojisi ya da isteği dışında 

hareket etmesi ise düşünülemez. 

Rusya’da iki devlet haber ajansının varlığı dikkat çekerken, bunlardan RİA 

Novosti’nin eski Sovyetler Birliği ülkelerinde “kardeş” ajanslar aracılığıyla önemli habercilik 

faaliyetlerini görmekteyiz. Resmi haber ajansı İTAR-TASS’ın dışında Rusya’daki ikinci 

devlet haber ajansı RİA Novosti’nin faaliyet göstermesi de bu ülkelerdeki faaliyetlerin 

öneminden kaynaklanmaktadır. 

Rusya’da Sovyetler Birliği’nin son yıllarında kurulan özel haber ajansı İnterfaks ise 

özellikle devlet ajanslarının yanlı haberler geçtiği yıllarda objektif ve hızlı haberciliği ile ün 

kazanmış ve bilinmiştir. Bugün de İnterfaks özel bir haber ajansı olarak faaliyet göstermekte 

ve hatta yurt dışı, hem de yurt içinde kitle iletişim araçlarının başvurduğu haber ajansları 

arasında lider konumunda olduğunu görmekteyiz. Ancak İnterfaks’ın da Rusya’da devletin 

medya alanında sıkı kontrolünün olduğu bir ortamda faaliyet gösterdiği unutulmamalıdır. 

Sonuç olarak ajanslar, AP, AFP ve Reuters’de gördüğümüz gibi devlet dışı aktörler 

tarafından kurulmuş olup, bugün de bu özelliklerini korumaktadırlar. Rusya’da ise her ne 



 
  Global Media Journal: TR Edition 5 (9) 

Gadimov  Fall 2014 

 

146 

 

kadar ilk ajanslar özel kuruluşlar olmakla birlikte, bu ajanslar kısa süreli olmuştur. Daha sonra 

ise devlet ajanslarının etkinliği görülmekte olup, günümüzde de İnterfaks dışında uluslararası 

alanda bilinen üç haber ajansından ikisi İTAR-TASS ve RİA Novosti devlet haber ajansıdır. 

Rusya, hem yurt içindeki çok sayıda devlet haber ajansı ve hem de yurt dışında bunlara bağlı 

çalışan ajanslarla çok geniş bir alanda kendi çıkarları ve görüşü doğrultusunda haber 

hazırlamakta ve yaymaktadır. Bu haberler de doğal olarak Rusya’nın görüşünü 

yansıtmaktadır. Ajansçılık alanında devletin söz sahibi olması aynı zamanda Rus çıkarlarını 

savunma açısında önem taşımakta ve devletin neden bu kadar çok haber ajansına gereksinim 

duyduğunu açıklamaktadır. 

 

Kaynakça 

 

Bespalova, A., Kornilov, E. Ve Koreçenskiy, A. (2003). История Мировой Журналистики 

[Dünya Basın Tarihi], Moskova: Mart Yayınları.  

Fomichev, M. (2013). RIA Novosti to Be Liquidated in State-Owned Media Overhaul. Erişim 

tarihi, (Erişim adresi: http://en.ria.ru/russia/20131209/185390572/Russia-Announces-

State-Owned-Media-Overhaul.html, erişim tarihi 25 Aralık 2013). 

Gadimov, J. (2014). Sovyetler Birliği’nin Çöküşünden Sonra Rusya ve Türk 

Cumhuriyetlerinde Haber Ajansları (Yayınlanmamış Doktora Tezi), İstanbul 

Üniversitesi, İstanbul. 

Girgin, A. (2002). Uluslararası İletişim Haber Ajansları ve AA. İstanbul: DER Yayınları. 

Gönenç, Ö. (2004). Medya Dünyası. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi 

Yayınları.  

İTAR-TASS, İnternet sitesi, “Страницы Истории” [Tarihten Sayfalar], (Erişim adresi: 

http://www.tass-online.ru/?page=pages&pageID=7&langID=1, Erişim tarihi: 28 Mart 

2013). 

İnterfaks, “Интерфакс лидирует среди информационных агентств, работающих в 

России, по цитируемости в зарубежных и российских СМИ” [İnterfaks, Rus 

Ajanslarının, Rusya ve Yabancı KİA’da kaynak Gösterilmesinde Lider], 16 Temmuz 

2013, (Erişim adresi: “http://www.group.interfax.ru/lnt.asp?lnt=1&id=598, erişim 

tarihi 14 Haziran 2014). 

Kozlova, M. (2000). История Отечественных Средств Массовой Информации [Rus 

Kitle İletişim Araçları Tarihi]. Ulyanovsk: Ulyanovsk Teknik Üniversitesi Yayınları.  

Levitin, V. (2013). РФ Нужно Одно Информационное Госагентство, Считает Директор 

ИТАР-ТАСС [İTAR-TASS Genel Müdür: Rusya’nın Bir Devlet Ajansına İhtiyacı 

Var]. Erişim adresi: http://ria.ru/society/20131217/984556233.html, erişim tarihi: 17 

Aralık 2013. 

Mills, L. (2013). RIA Novosti, Russia’s state-owned news agency, restructured as Vladimir 

Putin puts ultraconservative anchor Dmitry Kiselyov in charge. Erişim adresi: 

http://news.nationalpost.com/2013/12/09/ria-novosti-russias-state-owned-news-

agency-restructured-as-, erişim tarihi: 15 Şubat 2014. 

Moskovskiy Komsomolets Gazetesi, “Член правления РЖД Михайлов возглавил ИТАР-

ТАСС” [RJD Yönetim Kurulu Üyesi Mihaylov İTAR-TASS’ı Yönetecek], 17 Eylül 

2012, (Erişim adresi: http://www.mk.ru/social/2012/09/17/749516-chlen-pravleniya-

rzhd-mihaylov-vozglavil-itartass.html, erişim tarihi 12 Haziran 2014). 



 
  Global Media Journal: TR Edition 5 (9) 

Gadimov  Fall 2014 

 

147 

 

RİA Novosti İnternet Sitesi, “История агентства” [Ajansın Tarihi], (Erişim adresi: 

http://ria.ru/docs/about/ria_history.html, erişim tarihi: 30 Mayıs 2014). 

Rusya İletişim, Bilgi Teknolojileri ve Kitle İletişim Araçları Denetleme Kurumu İnternet 

Sitesi, “В 2011 Году Роскомнадзором Зарегистрировано Более 6,4 Тыс. СМИ” 

[2011’de Roskomnadzor 6,4 bin KİA kaydetmiştir], (Erişim adresi: 

http://rkn.gov.ru/news/rsoc/news14748.htm?special=Y, Erişim tarihi: 11 Eylül 2013). 

Tokgöz, O. (2000). Temel Gazetecilik. Ankara: İmge Kitabevi. 

Zapadov, A. (1973). История русской журналистики XVIII–XIX веков [18-19. Yüzyıllarda 

Rusya Basın Tarihi]. Moskova: Vısşaya Şkola. 

Zasorina, T., Fedosova, N. (1999). Профессия – Журналист [Meslek – Gazetecilik], 

Rostov-na-Donu. 


